| Gratis parkeren is geen duurzame oplossing. Daarom verlagen Q-Park en stad Antwerpen de parkeerdruk in Berchem met voordelige bewonersabonnementen.
Meer lezen
Openbare ruimte voor parkeerplaatsen is kostbaar, dus efficiënte planning van parkeermogelijkheden is van het grootste belang. Q-Park's BI-platform geeft inzicht in de parkeerfunctie in binnensteden.
Openbare ruimte voor parkeerplaatsen is kostbaar en niemand wil dat straten en pleinen stampvol staan met geparkeerde auto's. Nu mobiliteit en leefbaarheid hoog op de publieke agenda staan, is de planning van efficiënte en voldoende parkeercapaciteit in speciaal daarvoor ontwikkelde parkings (PF's) dan ook van het grootste belang.
Alle spelers in de mobiliteitsketen:
Het BI-platform van Q-Park wordt elke 15 minuten bijgewerkt met nieuwe gegevens. Door dit nauwkeurigheidsniveau in de dashboards kunnen we:
Deze afbeelding toont de heatmap voor een parking bij een treinstation. We zien dat de faciliteit doordeweeks vanaf 6 uur 's ochtends volstroomt en dat vervolgens in de avond de bezetting langzaam terugloopt naar ongeveer een derde van de capaciteit. Omdat de meerderheid van de klanten met de trein naar hun werk reist, is er een flinke daling van de bezettingsgraad in het weekend.
De lijngrafieken laten de duur van de parkeersessie zien. Er kan data over verschillende tijdperiodes worden verzameld, waardoor zowel op de korte als lange termijn gekeken kan worden. Hier is te zien dat er in het weekend voldoende parkeercapaciteit beschikbaar is, mocht er een evenement in de buurt van deze parking worden georganiseerd.
Dit is een heatmap voor een parking bij een winkelstraat met een piekbezetting op zaterdag en waar winkels op zondag gesloten zijn. De bijbehorende lijngrafiek laat zien dat sommige mensen die op zaterdag gebruikmaken van de parking, ook een avondje uitgaan in de buurt van deze locatie.
In aanvulling op de bezettingsgraad en duur van de parkeersessie, kunnen klantprofielen van abonnementhouders onderscheiden worden van kortparkeerders en kan de gemiddelde bezetting worden uitgezet tegen de piekbezetting over een bepaalde tijdsperiode.
Het BI-platform van Q-Park biedt meer dan alleen een reeks hulpmiddelen en grafieken. Het is een organisch systeem waarin professionals uit verschillende disciplines samenwerken om waarde toe te voegen voor marketing, sales, commerciële partners, projectontwikkelaars, gemeentes en verhuurders.
Q-Park’s nieuwe end-to-end management en analytische dashboards brengen data uit vele bronnen samen. Professionals uit heel het bedrijf kunnen het systeem gebruiken om nieuwe inzichten te krijgen.
Q-Park en haar partners hebben nu een beter inzicht in de prestaties van de parkings en klantgedrag. Met behulp van deze inzichten kunnen zij ontwikkelingen in de binnenstad stimuleren, bedrijfsprocessen stroomlijnen en herinrichten, leefbaarheidsconcepten versterken, nieuwe inkomstenstromen ontdekken en risico en rendement in balans houden.
Omdat BI harde data omzet in nuttige informatie, kunnen we nieuwe kansen identificeren en effectieve strategieën implementeren voor slimme steden en verhuurders. Deze data-gedreven inzichten leveren concurrentievoordeel op en bieden langetermijnstabiliteit voor de publieke én private sector.
Het BI-platform van Q-Park combineert zowel interne als externe data om een compleet beeld te creëren met inzichten die anders niet van de afzonderlijke datasets afgeleid hadden kunnen worden.
Q-Park’s volgende innovatie is het integreren van augmented analytics met haar BI-platform. Deze cruciale innovatie breidt de expertise uit die we met onze partners delen, en bevordert de effectiviteit omdat bijdragers nu kunnen leren van en anticiperen op de marktbehoeften, zich daar vervolgens op kunnen aanpassen en ook kunnen zien waar slimmere beslissingen het meest nodig zijn.