| ‘Meerderheid Vlamingen wil voldoende parkeerplaats in de stad’. - Of hoe we ook de stilstaande wagen als volwaardig onderdeel van het mobiliteitsvraagstuk moeten gaan zien.
Meer lezen
Het creëren van infrastructuur voor laadstations niet zo simpel als het lijkt. Publieke en private partijen moeten rekening houden met investeringskosten, aankomende richtlijnen en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.
Elektrische voertuigen zijn een blijvertje, maar in tegenstelling tot de trouwe stalen rossen van weleer, die binnen vijf minuten volgetankt zijn met vloeibare brandstof, hebben EV's wat meer tijd nodig. Daarom is het fijn als eigenaars iets anders kunnen doen terwijl hun EV's worden opgeladen.
Er is steeds meer vraag naar laadstations die gebruikt kunnen worden wanneer auto's geparkeerd zijn: op openbare parkeerplaatsen, in kantoorparkings of gewoon thuis.
Sinds de eerste EV's de weg op gingen, innoveert Q-Park om zo efficiënt en effectief mogelijk aan deze vraag te voldoen. Het is echter belangrijk om te weten dat het creëren van infrastructuur voor laadstations lang niet zo simpel is. Daar is veel meer voor nodig dan een simpel stopcontact in de muur.
Publieke en private partijen moeten rekening houden met:
De elektriciteitsvoorziening voor gebouwen in heel Europa wordt meestal uitgevoerd als driefasen-aansluiting, ook wel bekend als krachtstroom. Deze levert 230 V x 16 A x 3 = 11.040 Watt (11 kW). Dit is doorgaans voldoende voor de stroomvoorziening van de meeste apparaten in een gebouw voor algemene doeleinden (zoals een parking), kantoorcomplex of woning.
Bedrijven die meer stroom nodig hebben, kunnen extra capaciteit aanvragen, d.w.z. een tweede of derde stroomaansluiting. In drukbevolkte stedelijke gebieden kan echter niet altijd aan dergelijke verzoeken worden voldaan omdat het elektriciteitsnet simpelweg de capaciteit niet heeft. Nu stroom voor het opladen van EV's bijna overal nodig is, wordt de capaciteit van het elektriciteitsnet een serieuze uitdaging.
Bijvoorbeeld: een gemiddeld EV-laadpunt voor thuis vraagt 7,6 kW. Voor parkings betekent dat dat ze 11 kW extra capaciteit moeten aanvragen om slechts 2 laadpunten aan te kunnen bieden. En hoe zit dat dan voor wagenparken met 20 of zelfs 50 EV's?
Er zijn veel vragen die nog beantwoord moeten worden:
Elke parking is uniek en vraagt om een individuele oplossing. We combineren onze ervaring en expertise met de bouwstenen voor het EV-laadvraagstuk die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, om per parking de meest geschikte en commercieel best haalbare oplossing aan te bieden.
We nodigen verhuurders en partners die te maken hebben met EV-laadpuntdilemma's, dan ook van harte uit om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we hoogwaardige parkeeroplossingen creëren die een grote bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot en waarde toevoegen aan ons sociaal en ecologisch welzijn.
Met dynamic load balancing kunnen meerdere auto's tegelijkertijd worden geladen