Nieuws

Oplaadpunten voor EV's - de ins en outs van een complex vraagstuk

Het creëren van infrastructuur voor laadstations niet zo simpel als het lijkt. Publieke en private partijen moeten rekening houden met investeringskosten, aankomende richtlijnen en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.

Er is meer voor nodig dan een stopcontact in de muur

Elektrische voertuigen zijn een blijvertje, maar in tegenstelling tot de trouwe stalen rossen van weleer, die binnen vijf minuten volgetankt zijn met vloeibare brandstof, hebben EV's wat meer tijd nodig. Daarom is het fijn als eigenaars iets anders kunnen doen terwijl hun EV's worden opgeladen.

Er is steeds meer vraag naar laadstations die gebruikt kunnen worden wanneer auto's geparkeerd zijn: op openbare parkeerplaatsen, in kantoorparkings of gewoon thuis.

Sinds de eerste EV's de weg op gingen, innoveert Q-Park om zo efficiënt en effectief mogelijk aan deze vraag te voldoen. Het is echter belangrijk om te weten dat het creëren van infrastructuur voor laadstations lang niet zo simpel is. Daar is veel meer voor nodig dan een simpel stopcontact in de muur.

Publieke en private partijen moeten rekening houden met:

  • de capaciteit van het elektriciteitsnet
  • het aandeel aan hernieuwbare energie in het elektriciteitsnet
  • de specifieke problematiek en beschikbare innovaties op het gebied van infrastructuur voor laadstations
  • de benodigde investeringen in infrastructuur en gebouwen
  • de aankomende bouwrichtlijnen en -wetgeving

 

Capaciteit van het elektriciteitsnet

De elektriciteitsvoorziening voor gebouwen in heel Europa wordt meestal uitgevoerd als driefasen-aansluiting, ook wel bekend als krachtstroom. Deze levert 230 V x 16 A x 3 = 11.040 Watt (11 kW). Dit is doorgaans voldoende voor de stroomvoorziening van de meeste apparaten in een gebouw voor algemene doeleinden (zoals een parking), kantoorcomplex of woning.

Bedrijven die meer stroom nodig hebben, kunnen extra capaciteit aanvragen, d.w.z. een tweede of derde stroomaansluiting. In drukbevolkte stedelijke gebieden kan echter niet altijd aan dergelijke verzoeken worden voldaan omdat het elektriciteitsnet simpelweg de capaciteit niet heeft. Nu stroom voor het opladen van EV's bijna overal nodig is, wordt de capaciteit van het elektriciteitsnet een serieuze uitdaging.

Bijvoorbeeld: een gemiddeld EV-laadpunt voor thuis vraagt 7,6 kW. Voor parkeerfaciliteiten betekent dat dat ze 11 kW extra capaciteit moeten aanvragen om slechts 2 laadpunten aan te kunnen bieden. En hoe zit dat dan voor wagenparken met 20 of zelfs 50 EV's?

  • Omwonenden, lokale EV-wagenparken en forenzen willen gegarandeerde oplossingen voor e-charging, zodat zij met een volle batterij hun reis kunnen beginnen.
  • Bezoekers met een EV willen een parkeerplaats waar zij kunnen bijladen om hun actieradiusangst te minimaliseren.

 

Er zijn commercieel levensvatbare bouwstenen nodig

Er zijn veel vragen die nog beantwoord moeten worden:

  • Wat voor parkeerklant heeft welke EV-laadvraag op welke locatie?
  • Hoe kunnen we voldoende energiecapaciteit bieden om aan de vraag naar EV-laadpunten te voldoen?
  • Hoe gaan we om met huidige en toekomstige richtlijnen en wetgeving? Bijvoorbeeld:
    • Nieuwe parkings: in 2021 is 10% van alle parkeerplaatsen voorzien van een EV-laadpunt.
    • Bestaande parkings: in 2025 is 10% van alle parkeerplaatsen voorzien van een EV-laadpunt.
  • Met welke toekomstbestendige EV-netwerkdienstprovider moeten we samenwerken?
  • Hoe zorgen we ervoor dat EV-laadpunten toekomstbestendig zijn?
  • Welke EV-laadpuntoplossing werkt het beste onder welke omstandigheden? Er zijn verschillende opties:
    • Standaardladen
    • Slim laden
    • Load balancing (statisch of dynamisch)
  • Hoe vergroten we het aandeel aan hernieuwbare energie?
  • Welke kansen en bedreigingen versnellen de vereiste investeringen?

 

Innovatieve oplossingen

Elke parkeerfaciliteit is uniek en vraagt om een individuele oplossing. We combineren onze ervaring en expertise met de bouwstenen voor het EV-laadvraagstuk die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, om per parkeerfaciliteit de meest geschikte en commercieel best haalbare oplossing aan te bieden.

We nodigen verhuurders en partners die te maken hebben met EV-laadpuntdilemma's, dan ook van harte uit om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we hoogwaardige parkeeroplossingen creëren die een grote bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot en waarde toevoegen aan ons sociaal en ecologisch welzijn.

Dynamic Load Balancing example

Met dynamic load balancing kunnen meerdere auto's tegelijkertijd worden geladen

Nieuws en updates

  • Q-Park Hasselt en Mechelen nu volledig cashless
    | Contactloos parkeren is nu belangrijker dan ooit. Daarom zijn alle Q-Park parkings te Mechelen en Hasselt vanaf 1 januari 2021 volledig cashless. Betalen met contant geld is niet meer mogelijk.
    Meer lezen
  • Skipr & Q-Park maken duurzame mobiliteit toegankelijker
    | De Belgische MaaS-app Skipr en Q-Park bundelen hun krachten om werkgevers en werknemers op een meer duurzame manier te laten verplaatsen.
    Meer lezen
  • Q-Park en Parkmobile slaan handen in elkaar
    | België als Europese pionier voor contactloos parkeren in parkings.
    Meer lezen
arrow
Betaalmethodes
Maestro
Visa
Mastercard
Bancontact