Nieuws

Het leefbaarheidsmodel van Q-Park

Een strategisch 360°-duurzaamheidsmodel

 

Dynamische omgeving

Eigenaars en beheerders van parkeerfaciliteiten werken in een dynamische omgeving, net als vele andere infrastructuurbedrijven. Ze moeten een dynamisch antwoord kunnen geven op externe gebeurtenissen en trends op het gebied van duurzaamheid en hun positie versterken door op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en daarop reageren met vooruitkijkende verantwoorde strategieën.

 

Integrale mobiliteit

Eigenaars en met name beheerders van parkeerfaciliteiten helpen de gemeenschap door integraal deel uit te maken van het stadsmobiliteitsbeleid. Hiervoor is het belangrijk dat zij een eerlijk prijsbeleid hanteren, informatie over beschikbare parkeerplaatsen verschaffen en alternatieve vervoersmiddelen aanbieden. Ze weten dat een voortdurende dialoog met alle belanghebbenden essentieel is om ervoor te zorgen dat aan alle behoeften wordt tegemoetgekomen.

 

Impact op de samenleving en belanghebbenden

Voor Q-Park betekent dit dat de waarde die we creëren, delen en behouden direct terug te leiden moet zijn naar ons bedrijfsmodel. Onze financiële resultaten moeten waarborgen dat we waarde voor de samenleving kunnen blijven toevoegen door de toegankelijkheid en de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden te verbeteren.

Daarom heeft Q-Park een geïntegreerd leefbaarheidsmodel ontwikkeld met een 360°-blik dat een transparant raamwerk biedt van de waardes en duurzaamheidaspecten van Q-Park. Het model is gemakkelijk te begrijpen, interactief in het gebruik en omvat alle zakelijke activiteiten van Q-Park.

 

De leefbaarheid verbeteren; dat is wat we doen

Wij verbeteren de leefbaarheid en duurzaamheid van steden door het aanbieden van speciaal gebouwde parkeerfaciliteiten. Alle bedrijfsactiviteiten kunnen in een van de vier waardekwadranten worden geplaatst. Zo is in een oogopslag te zien hoe we waarde creëren voor belanghebbenden, automobilisten en de samenleving.

Q-Park creëert waarde door:

  • functionaliteit van parkeerfaciliteiten – gemakkelijke toegang (ook voor mensen met verminderde mobiliteit), off-street parking, integratie met mobiliteitshubs en vierentwintiguursservice
  • parkeerinnovaties – contactloos betalen, PaSS (Parking as a Smart Service), e-charging en business intelligence dashboards
  • investeringen in duurzaamheid – ledverlichting, energieneutrale parkeergarages en infrastructurele cocreatie

 

Vier kernwaarden

Het leefbaarheidsmodel van Q-Park is gebaseerd op vier waardekwadranten:

  • Waarde creëren
  • Waarde vastleggen
  • Waarde delen
  • Waarde behouden

 

Het Q-Park-leefbaarheidsmodel is een holistische weergave en de eenvoud ervan maakt de communicatie over CSR-strategie, doelen en successen duidelijk

Het model heeft drie lagen:

  • De binnenste laag is de strategische laag met de vier kernwaarden. Alle waarden zijn gelijkwaardig en bieden een gebalanceerde en geïntegreerde 360°-blik op onze zakelijke impact.
  • De tweede laag is de tactische laag en laat de kritieke succesfactoren zien waarin Q-Park wil uitblinken.
  • De derde, buitenste laag is de operationele laag waarin Q-Park kritieke prestatie-indicatoren heeft geformuleerd.

 

Waarde creëren

Q-Park heeft een passie voor ruimtelijke indeling, met plek voor de natuur, ontspanning en cultuur. We zorgen er graag voor dat mensen zich kunnen verplaatsen. Onze parkeerfaciliteiten geven gemeenschappen de kans om te groeien en bieden voldoende plaats om te manoeuvreren.

Q-Park creëert waarde voor haar belanghebbenden met speciaal gebouwde parkeerfaciliteiten op verschillende afstanden van het stadscentrum en met gebalanceerde parkeertarieven. Q-Park draagt bij aan:

  • de bereikbaarheid van voorzieningen, zoals het openbaar vervoer, ziekenhuizen, winkels en evenementen;
  • het verminderen van verkeer dat op zoek is naar een parkeerplaats;
  • het vrijmaken van ruimte voor parken en pleinen;
  • de mogelijkheid om parkeren op straat te verminderen;
  • het stimuleren van automobilisten om geïnformeerde keuzes te maken;
  • het creëren van duurzame parkeeroplossingen;
  • het verminderen van gesubsidieerd parkeren volgens het principe 'de gebruiker betaalt'.

 

 

Het aanbieden van parkeergarages bij transporthubs is een ander voorbeeld van hoe we waarde creëren. Parkeergarages bij zulke transporthubs zorgen ervoor dat mensen hun reis kunnen voortzetten met het openbaar vervoer, waardoor opstoppingen in de binnenstad worden verminderd en de uitstoot wordt verlaagd.

 

Waarde vastleggen

 

Q-Park legt waarde vast voor publieke en private verhuurders door verschillende contracttypes en waardeproposities aan te bieden. Q-Park beheert de parkeerfaciliteiten die ze bezit, in concessie heeft, huurt of waarvoor een beheercontract is afgesloten.

Daarvoor bieden we een uitgebreide reeks parkeerproducten voor verschillende klanttypes. Q-Park bedient dagelijks ongeveer één miljoen klanten.

  • De meesten komen gewoon en weten dat ze hun auto veilig kunnen parkeren in de buurt van de locatie waar ze willen zijn. Ze nemen een parkeerticket of gebruiken hun bankpas om de parkeerfaciliteit te kunnen in- en uitrijden.
  • Klanten die vooruit willen plannen, of die al hun exacte reisdoel weten, kunnen gebruikmaken van de reserveringsmogelijkheden op onze landenwebsites. Daar is ook gedetailleerde informatie te vinden voor navigatiedoeleinden.
  • Voor klanten die ons regelmatig bezoeken, bieden we verschillende voordelig geprijsde abonnementen aan.

 

 

Per parking toont de website ook details over de beschikbare services, zoals waar een elektrisch voertuig kan worden opgeladen en wat de parkeertariefopbouw is, zodat klanten een geïnformeerde beslissing kunnen maken over waar ze willen parkeren.

 

Waarde delen

 

Q-Park heeft als doel om zo veel mogelijk informatie te verstrekken over haar parkeerfaciliteiten aan de bezoekers op de locatie zelf, én van tevoren via de landenwebsites.

We hebben een nuttige plaats voor al deze informatie gecreëerd in onze recentelijk vernieuwde backofficesystemen die de landenwebsites voeden. Naast het noemen van bezienswaardigheden in de buurt, omvat de aangeboden informatie:

  • het aantal parkeerplekken, inclusief mindervalidenplekken
  • inrijhoogte
  • aantal laadstations
  • parkeertarieven, reserveringsmogelijkheden en abonnementen
  • aanwezige voorzieningen, zoals een AED, familieparkeerplaatsen en toiletten

 

 

En vergeet niet de veelvoud aan digitale diensten die het leven een stuk makkelijker maken.

  • Recreatie- en winkelcentra kunnen hun klanten digitale parkeervalidatie aanbieden.
  • Klanten kunnen gemakkelijk parkeergarages in- en uitrijden met hun bankpas en zo tijd en moeite besparen.

 

Waarde behouden

 

Q-Park zet zich in om esthetisch mooie interieurs en exterieurs te creëren voor onze gebouwen, hetzij als een artistiek statement of om deel uit te maken van de omgeving. In veel van onze projecten in de binnenstad, zoals Deansgate North in Manchester en de Handelsbeurs in Antwerpen, hebben we het bouwkundig erfgoed behouden.

We richten ons op waardebehoud door cocreatie. We werken samen met aanbieders van straatparkeersystemen zoals EasyPark en Yellowbrick die hun on-street parkeer- en betaaloplossingen willen combineren met off-street parkeren voor hun klanten.

Daarnaast streven we ernaar om waarde te behouden door stukken over onze expertise binnen de parkeerindustrie te schrijven en publiceren. En met onze compliance-, werknemertrainings-, en gezondheids- & veiligheidsprogramma's willen we onze collega's en goede naam behouden.

 

 

Het volledige CSR-verslag van Q-Park over 2018 is hier te lezen: http://csrreport2018.q-park.com/.

Nieuws en updates

  • Oplaadpunten voor EV's - de ins en outs van een complex vraagstuk
    | Het creëren van infrastructuur voor laadstations niet zo simpel als het lijkt. Publieke en private partijen moeten rekening houden met investeringskosten, aankomende richtlijnen en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.
    Meer lezen
  • Business intelligence & kunstmatige intelligentie (BI & KI)
    | Openbare ruimte voor parkeerplekken is kostbaar, dus efficiënte planning van parkeermogelijkheden is van het grootste belang. Q-Park's BI-platform geeft inzicht in de parkeerfunctie in binnensteden.
    Meer lezen
  • Wanneer is betaald parkeren gunstig voor consumenten?
    | Iedereen wil graag gratis kunnen parkeren. Maar als het aantal parkeerplaatsen beperkt is, werkt dat niet.
    Meer lezen
arrow
Betaalmethodes
Maestro
Visa
Mastercard
American Express
Bancontact