Veelgestelde Vragen – parking luchthaven

PARKEREN OP DE LUCHTHAVEN

WAT IS HET JUISTE ADRES VAN DE PARKINGS OP DE LUCHTHAVEN VAN CHARLEROI?

    Q-Park biedt u verschillende parkings in functie van uw noden.
    Express Parking: Rue des Frères Wright 8, 6041 Gosselies.
    Parking P1, Lock Park en P2: Rue Charles Lindbergh, 6041 Gosselies
    Parking P3: Rue d’Heppignies 8, 6041 Gosselies

HOE RIJD IK TOT PARKING P1, P1 LOCK PARK, P2?

    Vanuit Wallonië - vanaf de snelweg (A15/E42): afrit Heppignies > Charleroi Luchthaven volgen > naar links op de Rue de Ransart > op het rondpunt de 2de afrit nemen en verder rijden op Rue de Ransart > verder op de Rue d'Heppignies > op het rondpunt de 1ste afrit naar de rue Charles Lindbergh > verder rijden op de Rue Charles Lindbergh > verder rijden op de Rue des Frères Wright > de borden P1, Lock Park, P2 volgen > ingang van de parking P1 en Lock Park bevinden zich rechts en van P2 links

    Vanuit Brussel - vanaf de snelweg vanuit Brussel (A54/E420): neem de snelweg A15/E42 richting Luik > afrit Heppignies > Charleroi Luchthaven volgen > op het rondpunt de 3de afrit nemen > op het rondpunt de 2de afrit nemen en verder rijden op Rue de Ransart > verder op de Rue d'Heppignies > op het rondpunt de 1ste afrit naar de rue Charles Lindbergh > verder rijden op de Rue Charles Lindbergh > verder rijden op de Rue des Frères Wright > de borden P1, Lock Park, P2 volgen > ingang van de parking P1 en Lock Park bevinden zich rechts en van P2 links

WAT ZIJN DE OPENINGSTIJDEN?

    Alle parkings, uitgezonderd parking P3, zijn 24 op 24 en 7dagen op 7 open. Parking P3 is open van 4u30 tot middernacht of later bij vertraging van vluchten. Raadpleeg de lichtborden op uw route of vraag na bij het parking personeel.

ZIJN ER BAGAGEWAGENTJES VOORZIEN?

    Deze dienst wordt niet aangeboden door de luchthaven.

HOE VER LIGGEN DE PARKINGS VAN DE LUCHTHAVENTERMINAL?

    De verst gelegen parkeerplaats ligt op ongeveer 20 minuten wandelen van de incheckbalies maar gemiddeld duurt het 15 minuten om het traject te voet af te leggen.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE PARKINGS P1, P2 EN LOCK PARK?


    P1 is een parking voor kort of middellang parkeren. Een comfortabele parking met 4 niveau's (-1,0,1,2). Makkelijk te vinden aangezien het een goed zichtbare parking met verdiepingen is net voor het luchthavengebouw. (3076 parkeerplaatsen). U hebt de mogelijkheid uw parking te reserveren.

    Parking Lock Park is een afgesloten parking die enkel toegankelijk is na reservatie. Ze is gelegen op niveau -1 van de P1.

    P2 is een ideale parking voor langparkeren. (1470 parkeerplaatsen) Deze openlucht parking bevindt zich net voor de P1 aan uw linkerkant. Een "Kiss & Ride" zone is voorzien. Parkeren voor minder dan 15 min. is daar gratis.

WAT ZIJN DE TARIEVEN?

    De tarieven vindt u op de pagina's van de verschillende parkings. Gelieve te noteren dat er een verschil kan zijn tussen het tarief ter plaatse en het tarief bij online reservatie. Bekijk het parking aanbod op de luchthaven.

WAT ZIJN DE MOGELIJKE BETALINGSWIJZEN

    Omwille van snelheid, comfort en veiligheid raden wij u aan te betalen aan de 11 betaalautomaten of rechtstreeks aan één van de 8 uitritten. Wij aanvaarden volgende creditcards: Visa, Mastercard en American Express.

    Met Bancontact en Maestro kan niet betaald worden aan de betaalautomaten maar enkel aan de loge, dewelke zich bevindt op niveau 0 van P1, net voor de uitritten.

    Aan 6 betaalautomaten kan u betalen met eurobiljetten en –munten (cash):
    • 2 betaalautomaten op parking Express
    • 1 betaalautomaat naast de liften aan het luchthavengebouw op niveau 2
    • 1 betaalautomaat op niveau 0 van P1 achter de burelen van Rent a Car
    • 2 betaalautomaten op niveau 0 van P1 naast P2

WAAR KUNT U BETALEN?

    Aan één van de 11 betaalautomaten die u te voet tegenkomt:
    op parking Express:
    • 2 automaten: cash + creditcard
    • 2 automaten: enkel creditcard

    aan het luchthavengebouw naast de liften op niveau 2:
    • 1 automaat: cash + creditcard
    • 2 automaten: enkel creditcard

    op P1, niveau 0 achter de burelen van Rent a Car:
    • 1 automaat: cash + creditcard
    • 1 automaat: enkel creditcard

    op P1, niveau 0 naast parking P2:
    • 2 automaten: cash + creditcard

    Ondanks de mogelijk om aan de uitritten van de parkings met (enkel) creditcards te kunnen betalen, raden wij u toch ten stelligste aan om uw betaling te doen aan één van de 11 betaalautomaten, dit om files te vermijden.

    Ter herinnering: Betalen met eurobiljetten en –munten is aan slechts 6 betaalautomaten mogelijk.

    Bij problemen of bij niet-aanvaarding van uw creditcard kan u met Bancontact betalen aan de loge welke zich bevindt op niveau 0 van P1 net voor de uitritten.

IS HET MOGELIJK TE RESERVEREN?

    Het is mogelijk uw parking te reserveren voor parking P1, P3 en Lock Park. Gelieve te noteren dat Lock Park (niveau -1 van parking P1) enkel toegankelijk is na reservatie.

HOE KAN IK MIJN PARKING RESERVEREN?

    U kunt online reserveren en betalen via de website www.q-park-resa.fr/nl/. Na reservatie ontvangt u een bevestigingsmail met uw QR Code. Print uw bevestiging en neem die mee of bewaar die op uw smartphone.

    Bij aankomst in de parking: (indien u voor Lock Park een reservatie hebt)
    Als u aankomt bij de inrit van de parking, houd de meest rechter baan aan. Bij de slagboom van de parking (op het voorziene tijdstip van uw reservering), hou dan de QR-code, die u bij uw reservering ontvangen heeft, voor de optische lezer. Het ticket dat bij uw bestelling hoort, wordt dan afgegeven. Neem uw ticket en hou het bij, u zult het nodig hebben om de voetgangerstoegang te openen als u terugkeert.
    Rijd door naar niveau -1 en volg de aanwijzingen “Lock Park” indien u een Lock Park reservatie hebt. Voer uw ticket in, in de terminal net voor de hekken. De poort gaat open en u kunt nu binnenrijden. Parkeer op een plaats naar keuze.

    Bij aankomst in de parking: (indien u voor P1 een reservatie hebt) Wanneer u aankomt bij de slagboom van de parking P1 (op het voorziene tijdstip van uw reservatie), hou dan de QR code die u bij uw reservatie ontvangen heeft, voor de optische lezer. Het ticket dat bij uw bestelling hoort, wordt dan afgegeven. Neem uw ticket en hou het bij, u zult het nodig hebben om de voetgangerstoegang te openen wanneer u terugkeert. Parkeer op een plaats van uw keuze.

ZIJN ER PARKEERPLAATSEN VOOR MINDERVALIDEN VOORZIEN?

    Ja, op elke parking en op elk verdieping van de P1 zijn plaatsen beschikbaar voor mindervaliden. Die parkeerplaatsen voldoen aan de voorgeschreven afmetingen voor een maximum aan comfort en ze zijn steeds zo dicht mogelijk bij de toegangswegen gelegen. Er is geen voorkeurtarief van toepassing.

ZIJN ER PARKEERPLAATSEN VOOR MOTORFIETSEN?

    Er zijn geen parkeerplaatsen voor motorfietsen voorzien in de parkings. Motorfietsen zijn niet toegelaten in de parkings. Een gratis parking voor motorfietsen bevindt zich buiten. Volg de aanduiding 'Rental'. Er is geen reservatie mogelijk.

WAAR KUNNEN BOVENMAATSE VOERTUIGEN OF VOERTUIGEN MET KOFFER OP HET DAK VAN MEER DAN 2 M HOOGTE WORDEN GEPARKEERD?

    Dergelijke voertuigen kan u parkeren op de openlucht parkings P2 en Express.

ZIJN DE PARKEERPLAATSEN GENUMMERD?

    De parkeerplaatsen zijn niet genummerd. Elke verdieping van de P1 is daarentegen wel herkenbaar aan de kleur en het nummer; de rijen zijn te herkennen aan het nummer van de verdieping -1, 0, 1 of 2 gevolgd door een verschillende letter voor elke rij. Noteer die gegevens op uw parkeerbiljet om zo makkelijker uw voertuig terug te vinden bij uw terugkeer.

HOE KUNT U ZICH ORIËNTEREN?

    De parking zijn herkenbaar aan hun kleur. Die kleur en ook de naam van de parking staan vermeld op uw biljet. U noteert best het nummer van de verdieping en de letter van de rij op uw biljet als u uw wagen op de parkeerplaats P1 parkeert. De gang die het verst van de liften verwijderd ligt, draagt de letter O. De meest nabije gang is voorzien van de letter A. In elke gang hangt een bord met daarop de gemiddelde tijd die een gezin nodigt heeft om naar het luchthavengebouw te wandelen.

ZIJN DE PARKINGS BEWAAKT?

    Het verschuldigde tarief is een tarief voor parkeren en niet voor bewaking. Bijgevolg zijn de parkings niet permanent bewaakt. Raadpleeg ons intern reglement aan de ingang van iedere parking. De parkings zijn wel uitgerust met een systeem voor bewaking op afstand en ook een bewaker doet er regelmatig de ronde. Wij raden u echter aan steeds waakzaam te zijn. Aarzel dus niet elke vorm van verdacht gedrag te melden bij het personeel.

WAT TE DOEN BIJ PROBLEMEN OF IN GEVAL VAN AUTOPECH?

    Elke installatie is voorzien van een intercom waarmee 24/24 en 7/7 contact kan worden opgenomen met de parkeerwachter. Bovendien werd er ook onderaan elke brandtrap een intercom geplaatst om in noodgevallen zo snel mogelijk contact te kunnen opnemen. Sla het telefoonnummer op in uw gsm:
    Q-Park/BSCA Kantoor 32 71 251 853.

UW PARKING RESERVEREN

ZIJN DE PARKEERPLAATSEN WERKELIJK GERESERVEERD?

    Ja. Als u reserveert via Q-Park Résa betaalt u vooraf uw parking en geniet u dus de zekerheid om bij aankomst een beschikbare plaats te vinden.

IS HET MOGELIJK OM EEN SPECIFIEKE PLAATS TE KIEZEN IN EEN PARKING?

    Nee. Er worden geen genummerde plaatsen toegekend. U kunt parkeren op de plaats van uw keuze, behalve indien specifiek naders vermeld in de voorwaarden van de parking waar u hebt gereserveerd. Deze informatie vindt u op de parkingpagina en in de bevestiging van uw bestelling.

ALS DE OPZOEKING VAN EEN PLAATS BEWAARD WERD, IS DE PLAATS DAN GERESERVEERD?

    Nee. De bewaarde opzoekingen op uw persoonlijke pagina moeten online betaald worden om gevalideerd te worden. Uw parkeerplaats is pas gegarandeerd na betaling.

IS HET MOGELIJK OM VERSCHILLENDE MAANDEN OP VOORHAND EEN PLAATS TE RESERVEREN?

    Ja. Op Q-Park Résa kunt u uw parkeerplaats reserveren tot 6 maanden (180 dagen) voor uw voorziene aankomstdatum.

IS HET MOGELIJK OM EEN PLAATS TE RESERVEREN VOOR DE DAG ZELF?

    Ja. U kunt een parkeerplaats reserveren tot twee uur voor uw aankomst

IS HET MOGELIJK OM TE BETALEN BIJ HET VERLATEN VAN DE PARKING?

    Nee. Alle reservaties moeten online betaald worden voor uw aankomst in de parking.

KAN IK EEN RESERVATIE ANNULEREN?

    Ja. Annuleren is mogelijk vanop uw klantpagina, in de rubriek «Mijn reservaties». Klik daar op «deze reservatie annuleren» tot 72u voor uw uur van aankomst. Indien de optie annulering werd afgesloten kan dat de dag voor uw aankomst nog tot 23u59

KAN IK EEN RESERVATIE WIJZIGEN?

    Nee. U kunt een reservatie niet wijzigen, maar u kunt ze wel annuleren vanop uw persoonlijke klantenpagina.

IS HET MOGELIJK OM MEERDERE PLAATSEN TEGELIJK TE RESERVEREN IN DEZELFDE PARKING?

    Ja. Voor dit type reservatie moet u het contactformulier gebruiken op de webpagina klantendienst en uw aanvraag preciseren: parking, data en uren van aankomst en vertrek, aantal gewenste parkeerplaatsen. U ontvangt een bestekvoorstel binnen de 2 werkdagen. Zodra uw bestek aanvaard is, wordt uw reservatie doorgegeven aan de verantwoordelijke van de betrokken parking zodat deze u de beschikbaarheid van de gevraagde plaatsen kan garanderen.

IS HET MOGELIJK EEN PLAATS TE RESERVEREN VOOR MOTOREN, BESTELWAGENS, VRACHTWAGENS EN MOBILHOMES?

    Nee. Reserveren is enkel mogelijk voor lichte voertuigen.

WAT IS EEN QR CODE? HOE WERKT DIT?

    Een QR Code (afkorting van Quick Response) is een barcode in twee dimensies die informatie bevat, zoals uw gegevens, de kenmerken van uw reservatie (naam, parking, duur, type product). De code wordt ingelezen door optische lezers aan de ingang van de parkings vanaf een print of vanaf het scherm van uw smartphone. Bekijk de video.

IK HEB GEEN SMARTPHONE, KAN IK Q-PARK RESA GEBRUIKEN?

    Ja. Zodra uw bestelling betaald is, wordt een QR Code gegenereerd. Deze vindt u in uw bevestigingsngsmail. Druk deze af op een wit A4-blad zonder de afdrukgrootte te wijzigen. Een goede afdrukkwaliteit is vereist. Houd uw QR Code vervolgens voor de optische lezer aan de inritzuil van de parking. U ontvangt een ticket. Parkeer uw voertuig. Als er iets fout loopt zoals bij verlies of een slechte afdrukkwaliteit moet u de QR Code opnieuw afdrukken.

MOET IK MIJ BIJ MIJN AANKOMST AANMELDEN BIJ DE VERANTWOORDELIJKE VAN DE PARKING?

    Nee*. Als u aan de inritzuil van de parking aankomt (op het voorziene uur van uw reservatie), houdt u de QR-code die u bij uw reservatie kreeg voor de optische lezer. Het met uw bestelling overeenstemmende ticket wordt afgedrukt. Neem uw ticket en houdt het op zak. U zult het nodig hebben om de voetgangerstoegang te openen bij uw terugkeer.

    *Behalve indien specifiek aangegeven in de modaliteiten van de parking waar u gereserveerd heeft. In bepaalde parkings moet u uw aankomst melden via de intercom aan de inritzuil zodat de verantwoordelijke u de kan meedelen.

IS HET NODIG OM LANGS DE BETAALAUTOMAAT TE GAAN OM DE PARKING TE KUNNEN VERLATEN?

    Nee. Indien u het voorziene uur niet overschreden heeft, moet u enkel aan de slagboom uw ticket in de uitritzuil steken.

IS HET MOGELIJK OM VOOR HET VOORZIENE UUR AAN TE KOMEN?

    Ja. U kunt tot 15 minuten voor het gereserveerde voorziene aankomstuur aankomen.
    In dat geval wordt u geen enkel supplement aangerekend. Indien u voor die 15 overgangsminuten aankomt, zal u een supplement aangerekend worden aan de automatische kassa of aan de uitritzuil, tegen het in de parking geldende tarief.

IS HET MOGELIJK OM TE VERTREKKEN NA HET VOORZIENE UUR?

    Ja. U kunt de parking tot 15 minuten na het gereserveerde voorziene aankomstuur verlaten. In dat geval wordt u geen enkel supplement aangerekend. Indien u na die 15 overgangsminuten vertrekt zal u een supplement aangerekend worden aan de automatische kassa of aan de uitritzuil, tegen het in de parking geldende tarief.

MAG IK DE PARKING MEERDERE KEREN IN- EN UITRIJDEN?

    Ja. Indien de parking de formule Multipass aanbiedt en u dit type product hebt gereserveerd, kunt u uw voertuig zo vaak u wenst in- en buitenrijden gedurende uw gereserveerde periode. In dat geval heeft u bij het binnenrijden telkens gegarandeerd een parkeerplaats. Indien u een Onepass formule heeft gekozen, is elk buitenrijden definitief en wordt uw reservatie beëindigd, ook al is de initieel gereserveerde parkeerduur niet afgelopen.

IS HET MOGELIJK DE PARKING TE VERLATEN VOOR HET EINDE VAN MIJN RESERVATIE?

    Ja. Indien u vertrekt voor de datum of uur die in uw reservatie vermeld is. In dat geval kan geen enkele terugbetaling gevraagd worden.

WAT MOET IK DOEN INDIEN IK MERK DAT IK MIJN TICKET VERLOREN HEB?

    Begeef u voor u naar uw voertuig gaat, naar de automatische kassa en duw op de intercomknop. Onze dienst bijstand op afstand zal u 24/24u antwoorden. Uw naam en bestelnummer zulle u gevraagd worden zodat u de parking kunt verlaten.

ZIJN DE PARKINGS OP ELK MOMENT TOEGANKELIJK?

    Ja. De Q-Park Résa klanten beschikken 24/24u over de mogelijkheid om de parking binnen en buiten te rijden, ook als de toegang tot de parking voor het gewone publiek gesloten is. U hoeft daarvoor enkel op de intercomknop te duwen aan de inritzuil en uw reserveringsnummer mee te delen. Het ticket dat aan de ingang van de parking afgeleverd wordt, geeft u eveneens toegang tot het beveiligde voetgangersingang.

TOT WIE KAN IK MIJ WENDEN BIJ PROBLEMEN TER PLAATSE?

    Indien u een probleem ondervindt op de parking kunt u op elk moment een Q-Park medewerker contacteren via de intercomknoppen aan de in- en uitritzuilen en de automatische kassa’s.

IS ER EEN SPECIALE INGANG VOOR Q-PARK RESA KLANTEN?

    Nee. U rijdt de parking binnen via de ingang voor traditionele klanten maar uw parkeerplaats is gegarandeerd. Ook als er geafficheerd wordt dat de parking volzet is, heeft u een gereserveerde plaats. Sommige parkings kennen soms een grote toestroom van voertuigen. Gelieve de nodige tijd te voorzien om de toegangsbarelen te bereiken. Q-Park kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wachttijd voor de toegangsbarelen.